Stichting zorggeschil

Sinds 1 januari 2017 is er een nieuwe wet ingetreden binnen de zorg. Namelijk de wkggz. De wkgzz stelt eisen aan een zorginstelling om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de zorg gewaarborgd wordt. De bedoeling is dat een zorginstelling zich dus aan deze wetten houdt, maar dat is niet altijd het geval. Wanneer de onafhankelijke klachtenfunctionaris niet goed functioneert kunt u bij ons terecht. Wij bij zorggeschil hebben een commissie samengesteld om dit soort zaken op te lossen.

Hoe werkt stichting zorggeschil?

De nieuwe wkkgz wet stelt dat een zorgverlener verplicht is om een klachtenfunctionaris aan te stellen die onafhankelijk is en waarbij een cliënt kosteloos terecht kan met zijn of haar klacht(en). Dit wordt niet altijd even goed geregeld, en wanneer dit aan de hand is dan kan een klant een rechtszaak aanspannen. Maar dit is natuurlijk een vrij hevige oplossing. Om een tussenweg aan te bieden heeft zorggeschil een commissie opgesteld die deze klacht vervolgens kan behandelen. Dit resulteert niet in een rechtszaak, maar in een geschil.

Commissie zorggeschil

De commissie bevat een onafhankelijke voorzitter, en een onafhankelijke vicevoorzitter. Beiden zijn meester in de rechten. Deze commissie is aangevuld met leden die werden gekozen. Binnen zes maanden heeft de commissie een geschil afgehandeld. Wanneer er een uitspraak gedaan wordt is deze bindend, onpartijdig en helder. De commissie kan een boete of schadebedrag van op tot 25.000,- euro opleggen. U kunt zich verzekeren voor een geschil en of veroordeling tot schadevergoeding via een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Wilt u nou meer weten over stichting zorggeschil en over de nieuwe wet en een geschil binnen de zorg? Kijk dan op de bovenstaande website!