Hoe herken je een burn-out

Het aantal gevallen van een burn-out neemt elke dag toe. We spreken pas van een burn-out wanneer iemand letterlijk omvalt en op mijn laatste reserves werkt. In dit artikel lees je meerdere opties om een burn-out te herkennen. Wanneer je dit herkent bij jezelf of iemand anders spreek dit dan altijd uit.

Het herkennen van een burn-out

Er zijn een aantal fases die mensen bereiken wanneer ze tegen een burn-out lopen. Hieronder worden een aantal fases uitgebreid beschreven waaraan je een aankomende burn-out kan herkennen.

  • Super gemotiveerd. Niks is te veel, er wordt veel te veel gedaan. Alles draait om werk. Je werkt hard om al je werk ad te krijgen. Als je iemand om hulp vraagt wordt dit als falen gezien.
  • Geen tijd voor rust. Ook buiten kantoortijden wordt er gewerkt. Het gezin, sociale leven en andere activiteiten worden ingeruild om het werk af te krijgen. Door deze drukte begin je de eerst klachten te krijgen, zoals slecht slapen, niet lekker zijn en/of buikpijn.
  • Kritisch en ontevreden. Je merkt dat andere het werk niet doen zoals jij het doet. Je wordt kritisch en snel ontevreden. Voor je teamleden is dit geen leuke houding. Hierdoor ga jij minder praten met je collega’s en voel jij je somber. Je neemt meer afstand.
  • Geen plezier meer. Je merkt dat je leeg bent. Je vindt niks meer leuk en de kans is groot dat je nergens meer zin in hebt. Je voelt je uitgeput, verloren en onzeker. Je raakt in een depressie. Je legt de lat veel te hoog bij je eigen opdrachten.
  • Burn-out. Je bent mentaal en fysiek helemaal ingestort. Het lijf neemt de regie over en je bent tot nergens meer instaat. Je bent nu op het punt van een burn-out.

Ik herken de signalen, en nu?

Wanneer je de signalen van hierboven herkent kun je hier het beste over gaan praten. Spreek het uit tegen je familie, vrienden en werk. Wacht niet met hulp zoeken, maak meteen een afspraak bij de huisarts. Als je hiermee te lang door gaat zal het herstel alleen maar langer duren. Een burn-out herkennen vraagt om een drastische verandering, namelijk rust en ontspanning nemen. Ga hiervoor naar een burn-out specialist, die helpen jou met maken van een balans tussen activiteiten en ontspanning. Een actief aanpak zorgt voor een actief herstel.