OBS Beukenlaan
Image default
Aanbiedingen

Voorbereidingen voor de eerste schooldag

Elke ouder weet dat de dag een keer gaat komen dat je kind voor het eerst naar school zal gaan. Dit is in de meeste gevallen minstens zo spannend voor het kind als voor de ouder. Je wil natuurlijk met een gerust hart je kind achterlaten en hoopt maar dat deze hier zijn plekje kan vinden. Vaak gaat de eerste schooldag dan ook gepaard met veel voorbereiding bij het uitzoeken van de school en kennismakingen met de leerkracht. Je kind kan vast kijken hoe de school eruit ziet en misschien even kijken bij het speelgoed in het lokaal. Als ouder kan je nog een aantal dingen doen om de eerste schooldag goed te laten verlopen.

Uitleg van een schooldag

Bereid je kind goed voor op deze spannende dag. Dit betekent dat je uitlegt wat er gaat gebeuren en wat je kind zoal kan verwachten. Je kunt aftellen door af te strepen hoeveel nachtjes slapen het nog is. Daarnaast kun je door middel van boekjes of filmpjes visueel maken voor je kind wat deze stap naar de basisschool betekent. Door vooraf samen met je kind een aantal keer naar de school toe te fietsen kan je kind ook hier vast aan wennen.

Vertel over het afscheid

Dit is waarschijnlijk het meest moeilijke punt. Het moment dat je je kind toch echt moet achterlaten in het klaslokaal. Ook dit kun je gelukkig makkelijker maken door de nodige voorbereidingen. Door uit te leggen hoe het afscheid zal verlopen kan deze vast aan het idee te wennen. Hoe lang het afscheid precies moet duren verschilt per kind. Sommige kinderen vinden het namelijk prettig om kort afscheid te nemen, maar bij sommige zal je iets langer moeten wachten tot dat deze zich veilig voelt in zijn nieuwe omgeving.

Geef iets mee

Tot slot is het fijn als je kindje iets bij zich heeft wat vertrouwd aanvoelt. Dit kan peuter speelgoed zijn waar je kind het liefst mee speelt, maar ook een knuffeltje of een bepaalde fles. Als je kind het moeilijk heeft kan het toch nog een beetje troost vinden op deze manier.